tirsdag 28. juli 2009

Bruk stemmeretten.....eller???

Det er som kjent snart valg, og nettstedene flommer over av tester av typen "Hvolket parti tilhører du" og "Hvem kjemper for dine fanesaker". Mine resultater ble et sted mellom 40 - 45 prosent tilhørighet hos hvert eneste parti, med Frp som et hederlig unntak, der svora jeg 22 prosent.........ja der blei jeg klokere gitt .

Jeg har til nå valgt å avstå fra å bruke min stemmerett, ved de valg hvor jeg har hatt lov til det, og får da ofte høre "Ja har du ikke stemt, har du heller ikke lov til å klage". Neivel, betyr det at de partiene vi har i landet per dags dato dekker alle muligheter for politikk, i alle mulige saker?? I såfall er det smått skremmende......finnes det ingen annen form for partipolitikk enn de valgene vi allerede har??? Sorry folkens, men v\jeg mener jeg har all mulig rett til å klage.

Her har vi RV, som fortsatt snakker væpnet revolusjon i 2009, og har synspunkter og innfallsvinkler som burde ha dødd ut sammen med Sovjetunionen. Vi har SV, som i og for seg har en del fornuftig å komme med, kanskje særlig i miljøspørsmål, men har så sørgelig liten gjennomslagskraft at det aldri vil bli noe ut av det, og skulle det noen gang bli det, kommer det et skatte og avgiftshelvete i kjølvannet. Disse utgjør venstresiden i norsk politikk.

I sentrum har vi Arbeiderpartiet, som mer og mer begynner å ligne Høyre unde Willoch. Tipper salige Gerhardsen så smått har begynt å snu litt på seg i graven, når han ser hva livsverket hans har begynt å ligne på. Så har vi Senterpartiet, som er flinke på distriktspolitikk. Faktisk så flinke at dersom de fikk bestemme ville byene bli tømt for all virkomhet, og alle utdanningsinstitusjoner, og bli ghettoer hvor annethvert hus står tomt. Venstre er for de som bor på Grünerløkka, noe oppslutningen også viser. I tillegg er en stemme til Venstre i praksis en stemme til Frp. Deretter hat du KrF som står for heller grumsete holdninger overfor de som ikke er helt A4, for eksempel homofile. Her har du da sentrumspartiene.

Til slutt har vi høyresiden, der et ralativt stort Høyre opplever en generasjonskløft, hvor den eldre garde fortsatt klamrer seg til Willochtidens idèer, og den yngre garde kjemper for å ta det hele et knepp til mot Høyre. Dette gjør Høyre til et småbrunt vedheng til Frp, som på sin side er et populistisk tulleparti, med skremmende høy oppslutning. De har for øvrig slagordet "Frp-for folk flest"....newsflash: Hvite, kjederøykende nordmenn er ikke folk flest.

Så sitter jeg her da, og føler meg mindre klok på dette enn da jeg begynte. Finner man en sak man liker hos et parti, tar det bare et par avsnitt til i partiprogrammet, førman finner noe annet som er totalt håpløst.

Slutter meg nok til et av landets største parti denne gangen også jeg, nemlig Sofapartiet.

2 kommentarer:

  1. Populistisk tulleparti? Din misnøye mot FrP minner litt om ditt hat/misunnelse overfor Ronaldo - du er så opptatt av å mislike de, at du har glemt hvorfor!

    Jeg syns du burde sette deg ned og finne ut hvilke saker som er viktig for deg og deretter velge det partiet som støtter disse sakene. En ting har du dog rett i: Man finner ikke et parti som mener akkurat det samme som deg om alt, men det er vel heller ikke meningen.. I så tilfelle ville vi hatt godt over 4 millioner partier...

    SvarSlett
  2. detta går tregt tjorv! nytt innlegg, og opp av sofaen å stem!

    SvarSlett